FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/04/2016

Vad bör ett sekretessavtal innehålla?

Hej,

Idag har jag en affärsidé som jag verkligen tror på. Jag har länge funderat på att sälja in idén till två eventuella affärspartners men är rädd för risken av att bli utnyttjad och bestulen på min idé.

Såvitt jag har förstått är det inte heller något jag kan ta patent på då en affärsidé sällan är så unik att den inte går att kopiera av andra.

Jag har därför tänkt upprätta ett sekretessavtal mellan mig och den andra parten. Hur går jag tillväga och vad bör ett sådant avtal inkludera?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att det inte går att patentera affärsidéer och att det därför är en bra idé att se till att potentiella affärspartners skriver på sekretessavtal innan de får insyn i en ny idé.

Ett sekretessavtal bör tydligt definiera parterna och vad som ska vara sekretessbelagt. Det senare kan exempelvis göras genom att en skriftlig beskrivning av affärsidén bifogas avtalet men det finns naturligtvis också risker med att göra det. Därutöver bör avtalet precisera att den sekretessbelagda informationen ska hållas hemlig och att den inte får användas av mottagarna förutom för att utvärdera investeringsmöjligheten. Eftersom det ofta är svårt att bevisa skada vid brott mot sekretessavtal bör avtalet vidare innehålla en vitesklausul, dvs en bestämmelse som föreskriver att mottagaren av informationen måste betala ett visst (högt) belopp om denna skulle bryta mot sekretessen. Därutöver bör tidsramen för sekretessen bestämmas, fem år är vanligt. Slutligen bör man reglera hur eventuella tvister ska lösas. Oftast väljer man att tillämpa skiljeförfaranden istället för tvist i allmän domstol eftersom sådant förfarande är sekretessbelagt. Det finns dock såklart både fördelar och nackdelar med ett sådant förfarande.

Man bör emellertid aldrig lita blint på ett sekretessavtal, om informationen läcker ut går det ju inte att reparera. Det kan också vara svårt att få vissa personer att skriva på sekretesavtal som ger ett tillräckligt starkt skydd. Det är därför bra att ge ut informationen i flera steg genom att börja med att bara ge ut allmän information till att börja med och sedan gå in på detaljer först om det verkar sannolikt att affären kommer att genomföras.

Vi hjälper dig gärna med att upprätta ett sekretessavtal och kan också bistå dig vid eventuella framtida förhandlingar. Hör gärna av dig till mig på mail pierre.olsson@lawline.se eller telefon 0706-126341 så kan vi diskutera frågan närmare.

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare