FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/01/2020

Vad blir straffet om man kör en oförsäkrad och avställd EU-moped?

Om man har körkortstillstånd för bil, och polisen har tagit någon för olovlig körning av moped (EU). Mopeden var avställd och oförsäkrad. Vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avställd moped
Ett avställt fordon får inte användas. Se 17 § lag om vägtrafikregister. Bryter man mot detta förbud döms man till penningböter. Penningböter utgörs av minst 200 kr och max 4000 kr. Se 29 § Lag om vägtrafikregister samt 5:3 Brottsbalken.

Oförsäkrad moped
Att köra en moped är också straffbelagt med böter, hur stort beloppet blir beror på hur länge man använt mopeden utan att den varit avställd. Se 34 § Trafikskadelagen. I ditt fall är det svårt för mig att avgöra hur länge mopeden använts och hur länge den varit avställd och därmed svårt att avgöra bötesbeloppet.

Exakt hur stort bötesbeloppet blir går inte att säga på förhand. Det är omständigheterna i det enskilda fallet som får betydelse och är avgörande för storleken på det totala bötesbeloppet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare