FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/06/2019

Vad blir straffet om man kör bil med lite narkotika i kroppen?

Hej igår hade polisen stannat min man som var på väg till jobbet med bilen. Tydligen hade han kört lite vingligt så att polisen stannade honom. Han var inte påverkad av någon drog utan endast trött. Polisen blev då misstänkt av droger eftersom han hade "dåsiga" ögon som de påstod. Då tar de honom till stationen och han måste göra både urin och blod prov, trots att hans register är helt rent.

Det jag undrar är vad som händer ifall det påvisas THC i hans kropp, även om det är en liten mängd?

Är det inget konstigt i hur de har behandlat honom och vad kommer han få som böter ifall att det visar positivt. Hur länge kommer hans körkort att vara indraget? Eftersom han jobbar inom transportbranchen.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om din man har spår av THC i kroppen kan han dömas för ringa narkotikabrott och drograttfylla (2 § narkotikastrafflagen, 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Normalstraffet för att framföra ett fordon och samtidigt ha spår av narkotika i kroppen är 50 dagsböter (Strafföreläggande i bötesmål, Åklagarmyndigheten). Det tas inte hänsyn till hur stor mängd narkotika som finns i kroppen, även en liten mängd innebär ett brott.

Körkortet återkallas inte av polisen, utan eventuell återkallelse sker av Transportstyrelsen. Exakt hur länge körkortet återkallas kan tyvärr inte ges besked om då det sker en bedömning i varje enskilt fall. Innan körkortet återkallas kommer din man att få möjlighet att yttra sig. Min rekommendation är att han i yttrandet förklarar, och bifogar intyg från arbetsgivare, att han behöver körkortet i anställningen. Det kan eventuellt påverka så återkallelsen inte blir lika lång.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare