FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/09/2019

Vad blir straffet om jag kör en trimmad moped?

Hej! Om jag skulle köra en moped med utvidgad plugg i 60km/h vad skulle jag kunna tänka mig för straff, eller utkomst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt transportstyrelsen får en så kallad klass I moped gå i högst 45 km/h.

Skulle då en moped på grund av att den är trimmad framföras i hastigheter över denna 45 km/h- gräns skulle det innebära olovlig körning. Men egentligen spelar dock inte hastigheten någon roll. Om en moped är trimmad och har kapacitet att framföras fortare än 45 km/h så är det oavsett hastighet, olovlig körning man gör sig skyldig till. Bestämmelserna om olovlig körning hittas i trafikbrottslagen 3 § (TBL). Det vanligaste straffet är 30' dagsböter alternativt en bot på 1500 kr. Kom ihåg att straffet kan bli strängare om man till exempel gjort sig skyldig till samma brott flera gånger.

Förutom bötesbeloppet så kommer polisen med stor sannolikhet beslagta (förverka) de delar på mopeden som utgör "trimningen". Se 7 § TBL.

Hoppas det fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare