FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/11/2016

Vad blir påföljderna av grovt rattfylleri?

Lördag morgon 02:30 2016-11-19 stoppades jag av polis patrull med 1.06 I promille.

Färdades långsamt på vägen och ingen dramatic vid stoppet. Blåste senare på station och sedan körde de hem mig.

Kontaktade en jurist idag som berättade att det absolut minsta straffet jag kan få är 24 månaders indraget körkort och fängelse. Vad jag last mig till är det minst 12 månader men min uppfattning av juristen var att detta inte stammer utan det är 24 månader. Jag är väldigt beroende av körkortet I tjänst och med 2 barn som har aktiviteter och frågade även hur det fungerar med alkolås. Juristen svarade att detta måste man ansöka om först vid yttrandet till transportstyrelsen. Jag har nu läst mer (och beställt blanketter) eftersom det verkar som om man kan söka alkolås direkt efter man blivit släppt av polisen. Vad är det egentligen som gäller för ovanstående frågor? Vilka aspekter tas I beaktning när straffet bestäms? Vad är det som gäller för alkolås?

Jag är tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den som kör bil efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker döms till rattfylleri, för detta kan man dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader https://lagen.nu/1951:649#P4S1. Om föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,5 promille per liter i utandningsluften så döms denne för grovt rattfylleri https://lagen.nu/1951:649#P4aS1. Det framgår inte riktigt vilket test du gjorde när polisen stoppade dig, men oavsett test överskrider 1,06 alltså båda gränserna. Om du i utandningsluften hade 1,06 promille så överstiger det ganska kraftigt den utsatta gränsen men om det å andra sidan var ett blodtest du gjorde så är det precis på gränsen. Detta kan vara avgörande för att bedöma om brottet är grovt rattfylleri eller inte. Även andra omständigheter kan påverka bedömningen om brottets allvar, t.ex. om framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Jag utgår från att du fick blåsa när polisen stannade dig och således hade 1,06 i utandningsluften, det nog därför bli svårt att med hjälp av övriga omständigheter få brottet bestämt till annat än grovt rattfylleri. Att du tidigare är ostraffad kan påverka bedömningen om vilket straff du ska få, men på grund av att du uppfyller kriterierna för grovt rattfylleri så kommer straffet högst troligt att bli fängelse. Jag törs inte ge något svar på hur långt detta fängelsestraff kan tänkas bli då det är så beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.

Det är Transportstyrelsen som beslutar vad som händer med körkortet efter att en person kört rattfull. Det finns bra information om detta på deras hemsida, här. Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas och spärrtiden för grovt rattfylleri är oftast 24 månader. Personen måste sedan söka om ett nytt körkortstillstånd. För att undvika att få indraget körkort kan man istället söka om alkolås och precis som du säger kan man göra detta direkt efter polisens ingripande, se s. 10 här. Vid grovt rattfylleri ska man ha alkolås i 2 års tid utan att missköta sig och utan att begå ett nytt rattfylleribrott, gör man något utav detta blir körkortet istället indraget. Processen med indraget körkort och alkolås är separat från den straffrättsliga, det påverkar alltså inte de straff som domstolen utdömer.

Sammanfattningsvis, det stämmer som juristen sa att ditt körkort kan bli indraget i 24 månader. Detta är på grund av att du kört bil med en promille som överstiger gränsen för grovt rattfylleri. Efter en ansökan till Transportstyrelsen, som du kan göra på en gång, kan du dock bli beviljad ett alkolås istället för att få ditt körkort återkallat. När det kommer till ditt straff kommer det högst troligt att bli fängelse trots att du tidigare är ostraffad på grund av att brottet räknas som grovt rattfylleri.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare