Vad blir konsekvenserna med körkortet av rattfylleri?

Hej.

Blev tagen o det visade positive i urinprovet..körkort tog polisen tills transportstyrelse bestämmer om vad ska de göra med mitt fall. Har aldrig varit dömd för något, helt clean i registret och har haft körkor i över 10 år..Vad kan konsekvenserna vara i värsta fall?? Hjälper det om jag låter min chef på jobbet skriva till dem så att processen påskyndas?? Ska göra nåt speciellt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen kan bland annat besluta om att återkalla ett körkort om man har gjort sig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik (se 3 § körkortslagen). Gränsen för rattfylleri är 0,2 promille alkohol i blodet (eller 0,1 milligram alkohol i utandningsluften).

Vad kan mina konsekvenser bli?
Spärrtiden vid körkortsåterkallelse kan vara mellan 1 månad till 3 år (se 5 kap 6 § körkortslagen). För den som har gjort sig skyldig till rattfylleri är spärrtiderna hårdare. Rattfylleri av normalgraden har en spärrtid som lägst på ett år. Vid grovt rattfylleri, återfall i rattfylleri eller om sökanden har diagnosen alkoholberoende eller alkoholmissbruk kommer spärrtiden att motsvara två år (se prop. 2010/11:26 s. 48 samt 65).

Andra omständigheter som kan påverka spärrtidens längd är bland annat behovet av körkortet, hur lång tid som har förflutit från brottet till körkortsingripandet samt tidigare körkortsingropande.

Istället för spärrtid?
Istället för en spärrtid kan du ansöka om körkort med villkor om alkolås (se 5 kap. 16 § och framåt körkortslagen). Ett sådant villkor gäller i ett eller två år och börjar räknas från den dag man tar del av en godkänd ansökan. Ansökan om alkolås måste ges in till Transportstyrelsen senast inom fyra veckor från det att sökanden getts tillfälle att yttra sig inför ett slutligt beslut om återkallelse.

Det finns också en möjlighet att sätta ner spärrtiden under lägsta gränsen om man har synnerliga skäl. Vid denna prövning görs en helhetsbedömning av den samlade utredningen. I denna beaktas bland annat körkortshavarens personliga förhållanden och hänsyn tas till bland annat sådana omständigheter som behov av körkort (se RÅ 1988 ref. 78). I förarbetena sägs att om domstol vid straffrågans behandling satt ned påföljden, bör avgörandet i den frågan - om trafiksäkerhetssynpunkter inte talar i motsatt riktning - kunna vara vägledande även för bedömningen av körkortsfrågan. Som situationer där undantaget skulle kunna tillämpas nämns körning som innebär kort flyttning av fordon på gård, parkeringsplats etc.

Påskynda processen?
Jag tror inte att din chef kan få processen att påskyndas, däremot kan det visa på exempelvis ditt behov av körkort och kan då påverka bedömningen av spärrtidens längd.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare