FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/05/2018

Vad blir den normala påföljden av att köra en trimmad moped klass 2?

Vad blir den normala påföljden av att köra en klass2 moped som går i 45 km/ tim

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Brott i trafiken regleras i trafikbrottslagen (TBL).

Att köra med en moped klass II i 45 km/tim, när den tillåtna hastigheten för denna typ av mopeder enbart är 25 km/tim, brukar räknas som olovlig körning. De möjliga påföljderna för detta brott är vanligen böter, men om man har ertappats många gånger för samma typ av brott så att det kan anses vanemässigt eller om handlingen kan anses grov på annat sätt kan påföljden bli fängelse i högst sex månader. Det vanliga är dock att böter döms ut till ungefär 1500 kr eller 30 dagsböter, 3 § TBL. Detta belopp kan dock variera och många gånger tas en underårig persons ålder i beaktande vid bestämmande av påföljden.

Det är även möjligt att körkortet återkallas under viss tid om det kan antas att föraren till mopeden inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, 5 kap. 1 och 3 §§ Körkortslagen. Alternativt kan det räcka med en varning för föraren till mopeden om det anses vara tillräckligt i det enskilda fallet, 5 kap. 9 § Körkortslagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare