Vad betyder universell testamentstagare?

Hej.Jag hittade arvspapper hos min nu avlidna pappa.Han och tre syskon stod med som arvtagare,men på honom stod det universel testamenttagare.Min pappa hade mycket skulder hos fogde mm.Så jag vet inte vart hand pengar blivit av.Av broren fick jag höra att dom skulle ha blivit insatta på hans konto.Men detta är inget jag vet.Har svårt att tro att man satt in pengarna till honom då dom skulle blivit tagna direkt antar jag,till skulder.Men frågan är vad just universel betyder.Det stod bara på just honom?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Universell testamentstagare innebär att man enligt testamentet blivit tilldelad antingen hela kvarlåtenskapen, eller en andel av den.

I testamentet kan det exempelvis stått att din pappa skulle ärva 1/4 av hela kvarlåtenskapen, eller exempelvis resterande del av kvarlåtenskapen när övriga testamentstagare fått sina arv, då benämns man som universell testamentstagare.

Universell testamentstagare är alltså endast ett begrepp som används för att beskriva den som genom testamente ärvt en viss andel av kvarlåtenskapen. Om man istället ärver viss egendom kallas det saklegat, och om man ärver en viss bestämd summa pengar kallas det penninglegat. Detta är alltså endast olika benämningar på testamentstagarna beroende på hur och vad de fått ärva.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare