FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/09/2019

Vad betyder reservationsvis?

Hej!

Ordet reservationsvis, vad innebär det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Reservationsvis nämner man oftast när man har två påståenden men endast ett av dem räcker för att få en viss påföljd. Får man inte bifall på påstående 1 kommer då påstående 2 bli gällande.

Till exempel en hyresvärd som vill säga upp en hyresgäst på grund av att hyresgästen misskött lägenheten skriver, men hyresgästen har utöver detta inte betalat hyran på 2 månader. Då kan hyresvärden skriva till hyresgästen att hyresavtalet är uppsagt på grund av att hyresgästen misskött lägenheten samt "reservationsvis" att hyresgästen inte betalat hyran. Detta betyder att om det skulle bli tvist i frågan huruvida hyresgästen misskött lägenheten eller inte så blir avtalet ändå uppsagt på grund av att hyresgästen inte betalat hyran.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare