FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2021

Vad betyder "pacta sunt servanta" ?

Hej,

Vad betyder pacta sund servanta??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pacta sunt servanda är en grundläggande princip inom avtalsrätten, även om regeln uttryckligen inte går att utläsa i lagtexten. Pacta sunt servanda är latin för "avtal skall hållas". Principen innebär att avtal är juridiskt bindande för parterna som ingått det. Såväl skriftliga som muntliga avtal räknas.

Undantagen återfinns bland annat i avtalslagens 3:e kapitel. De undantag som finns berör t.ex. fall vari någon av parterna, som ingått avtalet, varit omyndig vid avtalsingåendet. Eller i det fall någon exempelvis tvingats att ingå avtal under hot. I de fall något undantag för regeln inte är tillämpligt gäller principen att "avtal ska hållas".

Vänligen,

Siva ArifRådgivare