FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/11/2022

Vad betyder "för skens skull"?

Vad betyder för skens skull?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad betyder för skens skull?

Att göra något för skens skull innebär att man hittar på något för att lura sin omgivning. Det finns ett tydligt exempel inom juridiken på en handling som gjorts för skens skull vilket är ett så kallat skenavtal (3 kap 34 § avtalslagen). Ett skenavtal innebär att avtalsparterna har skapat ett avtal utan att det är allvarligt menat. Avtalsparterna vill alltså egentligen inte binda sig till det avtal som de skapat. Anledningarna till att man skapar ett skenavtal kan vara många men avsikten med ett skenavtal är att lura sin omgivning till att utföra vissa handlingar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare