Vad betyder det att "det har godtagits" att polisen kroppsvisiterar en person som vägrat visa innehållet i sin väska?

Hej jag kopierar en del av svaret jag fick av er angående att varA TVUNGEN O VISA EN VÄSKA ELLER PÅSE FÖR en kassörska eller kassör i en livsmedelsbutik, ni svara så här: Du har alltså rätt att vägra visa upp innehållet i din ryggsäck när du handlar i butiken. Personalen har dock rätt att tillkalla polis om de misstänker att du har stulit något från deras butik. Att nämna är att du inte har någon skyldighet att stanna kvar för att invänta polis, och de kan inte tvinga dig till detta. Du har alltså rätt att vägra visa upp innehållet i din ryggsäck när du handlar i butiken. Personalen har dock rätt att tillkalla polis om de misstänker att du har stulit något från deras butik. Att nämna är att du inte har någon skyldighet att stanna kvar för att invänta polis, och de kan inte tvinga dig till detta. Om polis kommer krävs alltså att du är skäligen misstänkt för brott för att polisen skall ha rätt att kroppsvisitera dig (dvs titta i din stängda väska eller påse). Det har dock godtagits att polisen kroppsvisiterat en person, när enda grunden för misstanke varit att personen hade vägrat öppna väskan först för varuhuspersonal, och sedan för polis. Vad menar ni med svaret:"Det har dock GODTAGITS att polisen kroppsvisiterat en person när enda grunden för misstanke varit att personen hade vägrat öppna väska först för varuhuspersonal och sedan för polis"Men Polisen får ju ej kroppsvisitera en person som ej är skäligen misstänkt för brott?Var god o ge en förklaring!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline igen för ett förtydligande.

Det har "godtagits" i praxis

Rådgivaren menade att det godtagits i praxis, dvs. i en domstol som prövat den saken. Domstolen kom då fram till att misstankesgraden "skäligen misstänkt" var uppfylld när personen inte lät butikspersonalen kolla igenom väskan. Alltså har situationen "godtagits" som ett exempel på när någon kan anses vara skäligen misstänkt för i det här fallet stöld. Därför har polisen också rätt att kroppsvisitera dig genom att kolla igenom din väska.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare