FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2018

Vad betyder brott av enkel beskaffenhet?

Hej! Jag undrar vad brott av enkel beskaffenhet betyder och vad det står regelerat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett brott av "enkel beskaffenhet" finns inte uttryckt i brottsbalken. Utan uttrycket farlig eller lindrig beskaffenhet används där.

Uttrycket enkel beskaffenhet används i Rikspolisstyrelsens författningssamling. I 2 § under allmänt om ledning av förundersökningar står:

"Har anmälan om brott inkommit till Åklagarmyndigheten och har åklagare beslutat att inleda förundersökning, får åklagaren överlämna till polismyndigheten att leda förundersökningen om saken är av enkel beskaffenhet och åklagaren inte av annan anledning som anges i denna författning ska leda förundersökningen."

Brott av enkel beskaffenhet finns i bilagan. Några exempel är:

"3 kap. Om brott mot liv och hälsa

misshandel vållande till annans död i samband med trafikolycka vållande till kroppsskada eller sjukdom i samband med trafikolycka framkallande av fara för annan"Du kan läsa mer på sida 6 i Rikspolisstyrelsens författningssamling.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare