Vad betyder att ett avtal lämnas utan avseende?

Om ett avtalsslut inte går rätt till kan det ogiltigförklaras, jämkas eller lämnas utan avseende. Men vad betyder "lämnas utan avseende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 36 § avtalslagen kan avtal eller enskilda avtalsvillkor jämkas eller lämnas helt utan avseende om de anses oskäliga.

Att något jämkas handlar oftast om att en förpliktelse av något slag lättas eller minskas för ena parten, i syfte att slutresultaten jämnas ut till något mer skäligt. Att ett avtalsvillkor lämnas utan avseende betyder att istället för att ändra villkoret så bortser man helt från det! Ignorerar, eller hoppar över helt enkelt!

Hoppas mitt svar var till din hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare