FrågaAVTALSRÄTTGåva30/08/2020

Vad behöver man tänka på när pengar skickas från ett annat land?

Hej!

Min mamma har ärvt pengar från utlandet och vill skänka summan till mig och min syster.

Vi har läst oss till att en gåvoskatt inte betalas då den är slopad, men är det något annat hon och vi behöver tänka på gällande överföringen från hennes bank till vår? Eller något annat vi behöver ta hänsyn till?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har Sverige ingen gåvoskatt, vilket innebär att du och din syster som gåvotagare inte behöver skatta på dessa pengar. Det framgår inte från vilket land dessa pengar kommer ifrån, men det kan vara så att det landet som din mor ärvt pengarna i har en arvsskatt, vilket betyder att din mor i ett sådant läge behöver skatta på arvet innan hon ger det som gåva till er.

Det framgår inte vilken summa vi pratar om, men är det en lägre summa ska det oftast inte vara några problem att göra en överföring. Men är det exempelvis en summa på 100 tusen kronor, rekommenderas att du och din syster talar om för er bank att ni förväntar er en överföring på en större summa från ett annat land. Det kan nämligen vara så att banken stoppar överföringen om beloppet är stort eller om pengarna kommer från ett högriskland. Med högriskländer menas länder där exempelvis penningtvätt sker frekvent.

Sammanfattningsvis finns det inget särskilt ni behöver tänka på gällande överföringen om summan inte är stor och pengarna kommer från exempelvis ett EU-land. Däremot om det handlar om större summor eller om överföringen sker från ett land med hög risk, rekommenderas att ni talar med banken ni tillhör och informerar dem. Där kan ni även få vägledning om det är något särskilt ni behöver göra.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare