FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev27/02/2022

Vad behöver man tänka på när man lånar ut pengar till sitt barn?

hej, vi ska låna ut pengar till våran dotter. vilket typ av avtal behöver vi skriva mellan oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilket avtal som behövs när man lånar ut pengar privat. Lag om skuldebrev (Skuldebrevslagen eller SkbrL) blir aktuell när man lånar ut pengar.

Skuldebrev

Det bästa att göra när man lånar ut pengar till sitt barn är att skriva ett skuldebrev. För er situation rekommenderar jag ett enkelt skuldebrev som signeras av alla inblandade (3 kapitlet 26 § Skuldebrevslagen). I skuldebrevet kan ni skriva in de villkor ni kommer överens om. Jag kan dock rekommendera att ni tar med de relevanta punkter som vanligtvis förekommer vid ett lån såsom:

Ränta, även om räntan skulle vara noll procent.
Inbetalningsvillkor, som till exempel datum för betalning, storlek på betalningar, när lånet senast skall vara slutbetalt eller om ert barn får så lång tid på sig som det vill att betala.
Vittnen, det behövs inga vittnen för att skuldebrevet ska vara giltigt men det rekommenderas ifall det skulle ske någon konflikt eller tveksamhet kring skuldebrevet.

Kortfattat: Skriftligt skuldebrev utfärdat till långivarna där summan och villkoren står. Ha gärna vittnen men det krävs inte.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare