Vad behöver man göra när man vill gifta sig?

Jag har svenskt och min sambo isländskt medborgarskap. Vi vill gifta oss. Vad göra? Vi har varit sambo i 40 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad ni behöver göra för att gifta er i Sverige. Eftersom inget i frågan nämner vart ni bor utgår jag från att ni bor i Sverige. Är din sambo folkbokförd i Sverige utgör din sambos medborgarskap inget hinder mot äktenskap.

Man behöver göra en hindersprövning

Om ni ska gifta er i Sverige behöver ni skicka in hindersprövning. Vid en hindersprövning undersöker Skatteverket om någon av er är under arton, om ni är besläktade och om någon av er är gift eller har ett registrerat partnerskap sedan tidigare, 3 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Finns det inget hinder kan ni efter ni fått tillbaka resultatet av hindersprövningen gifta er, 3 kap. 4 § Äktenskapsbalken

Hur gör man hindersprövningen?

Om ni båda är folkbokförda i Sverige är det bara att skriva ut ett papper, fylla i detta och sedan skicka in till Skatteverket. Du hämtar formuläret för utskrift på Skatteverkets hemsida eller så trycker du här och kommer direkt till sidan. Om ni inte har tillgång till skrivare kan ni beställa hem formuläret direkt från Skatteverket. Du gör beställningen genom att leta upp rätt sida hos Skatteverket eller så trycker du här. På denna sida skriver 7880 i sökfältet och kryssar i rutan. Sedan skrollar du ner lite, trycker på ”till beställning” och skriver in tiosiffrigt personnummer så kommer formuläret hem till din folkbokföringsadress.

Vart kan man gifta sig?

Vill man gifta sig borgerligt i en stad är det bara att googla stadens namn och ”gifta sig” så hittar du troligtvis rätt. Jag lägger en direkt länk till de tre största städerna: Stockholm, Göteborg och Malmö

Vill du gifta dig kyrkligt behöver minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan. För att boka kyrkligt behöver du kontakta kyrkan. Detta kan du göra genom att gå in på sidan här och sedan kan du scrolla ner på sidan till där det står ”Vill ni gifta er i kyrkan?”. Där ska du skriva in din adress så får du kontaktuppgifter för att boka ett första möte med kyrkan.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare