Vad behöver man för tillstånd för att köra moped?

Hej, Vi funderar på att köpa en vespa 50 CC till familjen och undrar om 16 åringar får köra vespa och om ja, vad för typ av tillstånd etc behöver man då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att redogöra för vad för tillstånd som krävs för det motordrivna fordon ni har tänkt att köpa.

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner innehåller bestämmelser som definiera olika typer av motordrivna fordon. Titta gärna på de olika specifikationer som lagen ställer upp och jämför med vespan ni tänker köpa. En moped är ett motorfordon som bland annat inte får överstiga en hastighet av 45 kilometer i timmen(km/h), och om den drivs av en förbränningsmotor med gnisttändning som har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter (detta är vad du hänvisar till som 50CC), 2 § samma lag. Mopeder delas in i klass I och klass II. En moped som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt och är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/h tillhör moped klass I. Överstiger den detta kommer mopeden att tillhöra moped klass II.

Jag utgår ifrån att vespan kommer att klassificeras som en moped klass II. Idag krävs det AM-körkort för mopeder i klass I, 2 kap. 3 § och 5 §, körkortslagen (1998:488). För att få ett sådant körkort utfärdat krävs det personen fyllt 15 år, har fått ett körkortstillstånd och är permanent bosatt i Sverige eller studerat här sedan minst sex månader tillbaka, 3 kap. 1 § samma lag. Förarprovet består av en praktisk och teoretisk utbildning, 3 kap. 4 § samma lag. Det kommer alltså att behövas ett körkort för att köra mopeden på väg, men det finns ett undantag om man kör på ett inhägnat område, 1 kap. 2 § trafikförordningen (1998:1276). Vad som klassas som inhägnat område kan i vissa fall vara oklart, bara för att det är privat mark innebär det inte att det är ett inhägnat område. Enligt Transsportstyrelsen, som hänvisar till gällande praxis är det avgörande om "allmänheten eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området. Bland annat har villatomter och campingplatser inte räknats som inhägnat område.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om något skulle vara oklart är det bara att kommentera nedan, eller höra av sig igen om du undrar över något annat.

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare