Vad behöver jag ha med mig när jag gifter mig i Turkiet?

Hej

Jag ska gifta mig med min turkiska pojkvän.

Vi kommer viga oss inför en turkisk myndighet.

Jag undrar vad jag behöver ha med mig?

Hörde talas om blodprover som skall tas där, vad innebär det?

Jag undrar också vad det är för kostnader?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan tyvärr inte besvara dina frågor, då vi på Lawline arbetar med svensk rätt. Frågor om kostnader, eller vilka handlingar du bör ha med dig är inte heller något som svenska myndigheter i regel har insyn i.

Vad gäller blodproverna, är det ett vanligt fenomen i andra länder som syftar till att motverka genetiska sjukdomar.

Jag kan dock rekommendera dig att ta kontakt med den turkiska ambassaden, då har bättre insyn i vilken dokumentation som förutsätts vid äktenskap. Du kan nå ambassaden på följande telefonnummer: 08-23 08 40

Har du fler frågor är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare