FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/05/2019

Vad behöver ett avtal om försäljning av bil innehålla?

Om jag säljer en bil privat till en annan privatperson. Vad är jag skyldig att skriva på kvittot för att det ska vara giltigt i domstol?

Alltså räcker det att skriva att bilen säljs i befintligt skick, med regnummer, datum, pris och båda säljaren och köparens underskrift och ort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal om bilförsäljning är inte ett avtal som kräver någon speciell form. Det går till och med att sluta detta avtal helt muntligt. Avtalet blir mer en form av bevis på vad ni avtalat om och att själva försäljningen skett.

Dina förslag på avtalsinnehåll är bra för att uppfylla detta syfte. Är det något annat ni specifikt avtalat om är även detta bra att ha med i avtalet, annars räcker det du skrivit gott och väl!

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare