FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2023

Vad avses med "barn" i barnpornografibrottet?

Bedömning av pubertetsutveckling (barnpornografibrott) Läs/begrunda: Om en person bedöms vara ej färdigpuberterad, och det är korrekt, måste personen vara väldigt ung. Från 17-18 års ålder är det mycket osannolikt/i princip omöjligt att en person fortfarande skulle vara i puberteten, som jag förstår det. Ansiktet bör därför stämma överens med personer som är ca 15-16 år eller yngre. Ser personen äldre ut så är det mer sannolikt att det rör sig om en vuxen person med kroppslig underutveckling och inte en person i en pågående pubertet. Ser personen nog gammal ut i ansiktet så förstår ju granskaren att det rör sig om en vuxen, men problemet är att bilder på något underutvecklade personer som är ca 18-20 år ibland ser tillräckligt unga ut för att misstas för pubertala ungdomar, och därmed fälls bilderna i domstol. Det vet jag av erfarenhet då jag fällts för flera bilder som visat sig vara vuxna fotomodeller. Förstår om bedömningarna bygger på en genomsnittlig färdigutvecklad kropp, och att personerna på mina fällda bilder faller något under detta genomsnitt, men om de hade mer kompetens för ansiktsbedömning (som visserligen kan vara svårt) så bör de nog ha sett att mina bilder sannolikt föreställer personer mellan ca 16-20 år. Tycker det är rätt tydligt att de ser för gamla ut för att det ska vara sannolikt att de fortfarande är i puberteten. Det är oacceptabelt lätt att dömas oskyldigt. Och varför fälls bilder på 18-åringar som är i puberteten - de är ju vuxna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du vill veta mer om hur domstolar går till väga när de resonerar kring rekvisitet ”barn”, i kontexten barnpornografibrott, och framför allt i relation till pubertetsutveckling. Relevanta regler finns i brottsbalken (BrB).

Lagstiftningens syfte

För att förstå regleringen kan det vara bra att känna till dess bakomliggande syfte. Vad gäller barnpornografibrottets omfattning, var syftet vid utarbetandet av lagen framför allt att skydda unga personer vars könsmognadsprocess inte är avslutad. Det handlar dels om att man vill skydda individen från integritetsskada, dels ansåg man att framställning och spridning av barnpornografi är kränkande för barn generellt.

Vad menas med ”barn”?

Barnpornografibrottet hittar vi i 16 kap. 10 a § BrB. Straffbart är bl.a. att skildra barn i pornografisk bild, att sprida sådan bild, samt att inneha en sådan bild på ett barn. Vad menas då med barn?

Med barn menas enligt paragrafens tredje stycke en person som är under 18 år, eller en person vars pubertetsutveckling inte är fullbordad. Observera att det rör sig om två alternativa rekvisit. En person vars könsmognadsprocess (pubertetsutveckling) inte är fullbordad kommer alltid anses vara ett barn enligt denna regel, oavsett personens ålder.

Vidare finns det separat reglering vad gäller olika typer av barnpornografibrott, och det är här det eventuellt blir lite snårigt. Att skildra ett barn under 18 år i en pornografisk bild är alltid straffbart, oavsett pubertetsutvecklingen. Om personen är under 18 år, men har gått igenom en fullbordad könsmognadsprocess, krävs det för straffbarhet avseende alla andra typer av barnpornografibrott (d.v.s. spridning, innehav m.m.) att det av bilden och omständigheterna framgår att personen är under 18. Av betydelse kan t.ex. vara hur bilden har marknadsförts. Det räcker inte att personen bara kan misstänkas vara under 18 år.

Din fråga

Med det sagda i åtanke kan vi applicera bedömningen på de fall du beskriver. Du nämner återkommande att du anser att personerna ser för gamla ut i ansiktet för att kunna vara barn och därmed skyddas av barnpornografibrottet. Utöver det tycks du till stor del bygga din fråga utifrån premissen att man inte kan vara prepubertal eller fortfarande genomgå puberteten om man är 18+. Detta är ett medicinskt antagande som uppenbarligen inte delas av lagstiftaren. Som framgår har regeln en alldeles egen definition av vad som är ett barn. Det centrala är könsmognadsprocessen, och man anser att den kan pågå även efter det att man fyllt 18 år. Min bedömning är att ”könsmognadsprocess” i konventionellt språkbruk innefattar långt mer än bara ansiktet – kanske till och med huvudsakligen annat än ansiktet. Om en domare bedömer att en skildrad persons kropp i sin helhet tycks vara prepubertal eller inte fullt ut har genomgått puberteten, kommer det således att anses röra sig om ett barn.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare