Vad ärver en sambo?

Jag har varit sambo i 50 år. Vi har delat på allt när det gäller bilar, möbler, hyror, inköp mm. Nu har min sambo plötsligt avlidit och jag står ensam med alla frågor om allt. Vi har inte kunnat få några barn, men när dödsfallsintyget kom härom dan, står det att han har en dotter som han blev pappa till för 56 år sedan. Jag har inte vetat det, och ingen kontakt har varit under hela tiden. Hur blir min arvedel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt ärver inte sambos varandra, om man inte upprättat t.ex. ett inbördes testamente. Du har dock enligt 18 § sambolagen (SamboL) rätt att begära bodelning enligt 8 § 2 st. SamboL. Vid en sådan bodelning är det endast er samboegendom som ingår, dvs. den gemensamma bostaden och bohaget, om dessa var köpta för gemensamt bruk (3 § SamboL). Du kan även enligt 22 § SamboL ha rätt att ta över er gemensamma bostad om synnerliga skäl talar för det.

Förutom det ovan nämnda har du ingen arvsrätt efter din sambo, det är isåfall hans dotter som ärver honom enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar

Hanna StenbergRådgivare