FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev16/11/2020

Vad är viktigt i ett skuldebrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Det finns två olika former av skuldebrev, enkla och löpande. Jag har ingen uppgift om vad för form av skuldebrev du vill ha information om. Det finns olika risker med de olika skuldebreven, samt olika saker man bör tänka på vid utfärdandet. De olika skuldebreven har olika funktioner i samhället.

Lagen om skuldebrev (SkbrL) är här tillämplig.

Ett enkelt skuldebrev är ett bevis på att det finns en skuldrelation mellan gäldenären (den som lånat pengarna) och borgenären (den som har lånat ut pengarna). Brevet har inget ekonomiskt värde och skuldförhållandet kvarstår även om brevet skulle förstöras eller tappas bort. Den på skuldebrevet angivna borgenären är alltid den som har rätt till betalningen, om inget annat framgår. Denna form är mer likt en enkel fordran, som man stöter på ofta (SkbrL 26 §).

Ett löpande skuldebrev är en värdehandlingen, den som äger och kan visa upp brevet har rätt till betalning. Man kan överlåta löpande skuldebrev, det finns en marknad för dem, där en ny borgenär kan kräva gäldenären på pengar. Löpande skuldebrev kan innebära en större risk för gäldenären, då skuldebrevet kan hamna i fel händer och man skulle ev. behöva betala flera gånger (SkbrL 15 §).

Det finns inga strikta formkrav för hur ett skuldebrev ska se ut. Det finns dock en del mallar man kan vända sig till för vägledning. Parterna ska bestämma om innehållet i skuldebrevet. Ni ska skriva ner de villkoren ni kommer överens om i skuldebrevet, det som ska gälla mellan er.

I ett skuldebrev ska det helst tydligt framgå att det rör sig om ett skuldförhållande. Man kan exempelvis skriva vilken summa pengar man står i skuld i, vilken dag de lånades ut, vilken ränta som ska gälla samt hur amorteringsplanen ser ut. Att parterna undertecknar är även viktigt. Man kan även ha vittnen till skuldebrevet.

Hoppas att du har fått vägledning i din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare