Vad är viktigt att tänka på när man skriver ett samboavtal?

Min son, som idag är sambo och bor i hyreslägenhet, har köpt ett hus.

Huset kommer vara hans egen egendom och han står för kostnaderna för underhåll m.m.

Vad skall man tänka på att skriva in i ett samboavtal kring detta?

MVH Hans

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att hänvisa till sambolagen (samboL).

Ett samboavtal ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter

Ett samboavtal måste vara skriftligt och undertecknas av båda parter för att det ska vara giltigt (9 § andra stycket samboL). Detta är de enda krav på hur ett samboavtal ska utformas för att det ska gälla. Genom samboavtalet regleras vad som ska ingå i en bodelning om din son och hans sambo i framtiden skulle välja att separera. Därför ska huset skrivas in i samboavtalet, eftersom din son vill garanteras huset vid en separation.

Att din son ska stå för kostnaderna för huset behöver inte skrivas in i samboavtalet.

Lawlines samboavtal

Vill tipsa om att din son och hans sambo kan använda Lawlines onlinetjänst för att skriva samboavtal. Det går dock bra att skriva ett samboavtal på egen hand, så länge de uppfyller tidigare nämnda krav.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Lawlines erfarna jurister.

Jenny VibergRådgivare