FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/07/2019

Vad är våra rättigheter efter nedlagd orosanmälan?

Hej Lawline

Vi blev utsättas för oroanmälan flera gånger. I alla fall var slutsatsen att respektiva 2 kommun att de inte kom att inleda utredning (enligt 11 kap 1 § socialtjänst lagen). Vad är våra rätter efter flera sådana anmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att socialtjänsten valt att inte inleda utredning innebär att det inte kommer att vidtas några vidare åtgärder i ärendet. Det innebär även att det inte finns något att överklaga och inte heller något att begära ersättning för. I ert fall behöver ni således inte göra något mer och ni har inte heller rätt till någon ersättning eller liknande.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare