Vad är uppsägningstiden för hyresgästen vid bestämd hyresavtal?

Hej

Jag har hyrt en lägenhet av en privat person.Vår avtalstid är 2 år och ska ta slut 2020/08/25.Det står inget om uppsägningstid i avtalet.Men vi vill flytta ut i februari eller mars.Vad är uppsägningstid i så fall.

Tack för svaret

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer Lag om uthyrning av egen bostad (LUEB) att bli tillämplig.

I din fråga framgår det att ni har en avtalstid på 2 år, vilket innebär att ni har ingått ett hyresavtal på bestämd tid. Uppsägning vid bestämd hyresavtal innebär att du kan säga upp hyresavtalet vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Om du till exempel säger upp hyresavtalet 12 augusti, upphör hyresavtalet 30 september, (3 § andra stycket Lag om uthyrning av egen bostad).

Det framgår inte i din fråga vilken datum som du vill flytta ut. Om jag utgår från att du vill flytta ut till exempel slutet av mars (31 mars), rekommenderar jag att du säger upp hyresavtalet 10 februari - då upphör hyresavtalet att gälla 31 mars (återigen endast rekommendation).

Några bra råd

Det är viktigt att när du säger upp hyresavtalet att du gör det rätt. Därför är mitt råd att du säger upp ditt hyresavtal skriftligt, att du skriver framförallt datum och underskrift sedan skickar du till hyresvärden (personen som du hyr lägenheten av). Hoppas att du har fått svar på din fråga är det något ytterligare som du undrar kan Lawlines jurister hjälpa dig.

Lycka till!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare