FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/02/2019

Vad är straffet för rattfylleri?

Hej!

Min sambo åkte dit för rattfylla för 2 veckor sen 0,65% promille , han säger att han drack kvällen innan och gav ändå ett sånt kraftigt utslag dagen efter på fm. Var på en parkeringsplats och första gången. Ingen skadad. Han har erkänt och är väldigt ångerfull, har inte druckit en droppe sen sist. Har sökt alkohol ås, blir annars svårt att sköta sitt jobb där han måste ha sin bil. Har fått en kallelse till tingsrätten. Vi är jätteoroliga hur det ska bli. Rädd om det blir fängelse. Känns som han är världens brottsling. Man måste väl få en andra chans? Han har tackat jag till hjälp. Vad kan det bli för straff?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommer din sambo att bli dömd för rattfylleri?

Rattfylleri är stadgat som ett brott i lag om straff för vissa trafikbrott 4 §. En person har gjort sig skyldig till rattfylleri om hen har kört bil under alkoholpåverkan och alkoholkoncentrationen i blodet uppgår till 0,2 promille eller mer. Eftersom att din sambo körde bil och hade en promille på 0,65 så kommer han högst troligen att dömas för rattfylleri.

Vad kan det bli för straff?

Straffet för rattfylleri kan variera från böter till 6 månaders fängelse, lag om straff för vissa trafikbrott 4 §. Det är många omständigheter som du nämner som tyder på att straffet kommer att stanna på dagsböter, vilket också är det vanliga straffet för rattfylleri.

I samband med att en person döms för rattfylleri återkallas ofta körkortet under 12 månader. Det är framför allt om en ligger strax över gränsen (0,2 promille) som en kan komma undan med en varning. Eftersom att din sambo låg en bit över den gränsen är det troligt att körkortet kommer att dras in. Alkolås kan dock vara ett alternativ till indraget körkort, och eftersom din sambo redan ansökt om alkolås är det mycket möjligt att han kommer att få det beviljat. I sådana fall kommer han att behöva ha kvar alkolåset på sin bil under ett års tid och han får inte köra någon annan bil som inte är försedd med alkolås.

Att din sambo visar ånger är självklart väldigt bra, och om han även visar det i tingsrätten kan det påverka domen. Likaså visar att han inte druckit sedan incidenten samt att han tackat ja till hjälp på gott omdöme. En person utan belastningsregister som visar ånger får många gånger ett mildare straff, så känn inte att han är "världens brottsling" – människor kan göra misstag och en domstol kommer sannolikt inte att utdöma fängelse för en sådan förhållandevis liten förseelse.

Om du vill läsa mer om påföljderna av rattfylleri finns mycket bra information på Trafikverkets hemsida.

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare