FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/09/2018

Vad är straffet för rattfylleri?

Hej,

Jag har klantat till det och kört berusad och blåst 0,78 promille.

Polisen hade troligen blivit tippsad och jag startade motorn och backade cirka 1 meter bakåt och sedan 4 meter framåt sedan dök det upp två polisbilar och jag stannade.

Om jag i efterhand ändrar mina uppgifter med att jag skulle omparkera bilen.

Vad kan jag förvänta mig för straff?

Är 34 år och tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du framför ett motordrivet fordon efter att ha druckit alkohol och har minst 0,2 promille i blodet kan du dömas för rattfylleri. Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader (4 § 1 st. Lagen om straff för vissa trafikbrott).

Det är rattfylleri även att omparkera en bil

Det görs ingen skillnad på huruvida du faktiskt är ute och kör med bilen på vägen eller om du, som i ditt fall, omparkerar bilen. Förbudet avser att framföra fordonet under alkoholpåverkat tillstånd. Den enda skillnaden det kan göra är vid bedömningen av huruvida rattfylleriet ska bedömas som grovt eller ej. I ett rättsfall från Hovrätten för Nedre Norrland dömdes en förare till rattfylleri vid omparkering trots en promillehalt som han egentligen borde dömts till grovt rattfylleri för (RH 1999:118).

Åklagaren har bevisbördan så du har rätt att ändra din historia

Blir du åtalad för rattfylleri är det åklagaren som har bevisbördan för att du varit alkoholpåverkad och att du framfört fordonet. Du är inte bunden av vilka uppgifter du tidigare uppgivit, utan det är de uppgifter som framkommer vid själva rättegången som ska ligga till grund för domstolens bedömning. Det är dock inte omöjligt att åklagaren kommer att ifrågasätta varför du ändrat din historia. Likaledes är det i ditt fall inte säkert att det gör någon större skillnad huruvida du omparkerat bilen eller varit ute och kört på vägen.

Normalstraffet vid 0,78 promille är dagsböter och indraget körkort

Enligt Åklagarmyndighetens RättsPM om strafföreläggande i bötesmål är straffet upp till 0,79 promille vid rattfylleri 100 dagsböter (Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder).

Du kan även räkna med att Transportstyrelsen kommer att göra ett ingripande och återkalla ditt körkort. Ett körkort ska bland annat återkallas när man gjort sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p1 Körkortslagen). Vid körkortsåterkallelsen kommer det att utfärdas en spärrtid under vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (5 kap. 6 § 1 st. Körkortslagen).

Sammanfattningsvis kan du ändra dina uppgifter, precis som du föreslagit. Däremot gör det sannolikt ingen större skillnad i ditt fall. Du kan straffmässigt räkna med 100 dagsböter som påföljd samt indraget körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare