FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/09/2020

Vad är straffet för: grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik, grovt brott mot knivlagen och ringa narkotikabrott?

Vad är straffet för grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik grovt brott mot knivlagen och ringa narkotikabrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grov olovlig körning

Straffet för grov olovlig körning är fängelse i högst sex månader, 3 § första stycket, lag om straff för vissa brott.

Grov vårdslöshet i trafik

Straffet för grov vårdslöshet i trafik är högst två år, 1 § andra stycket, lag om straff för vissa brott.

Grovt brott mot knivlagen

Straffet för grovt brott mot knivlagen är fängelse i högst ett år, 4 § andra stycket knivlagen.

Ringa narkotikabrott

Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i sex månader, 2 § narkotikastrafflagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare