FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/07/2019

Vad är straffet för grov olovlig körning?

Tja mitt körkort blev indragen 2 månader o där efter polisen tag mej medans jag körde bil men försökte komma undan på min kusin körkort som jag hade med mig fast polisen kände igen mig o blev det misstänk för grovt olovlig köring o jag ska ha förhör med polisen så min fråga är va koma jag får för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Brottet grov olovlig körning ger i normalfallet böter. Enligt praxis är böterna första gången 50 dagsböter, andra gången 70 dagsböter och tredje gången 100 dagsböter (Åklagarmyndighetens bötespraxis). Det finns även möjlighet att utdöma upp till sex månaders fängelse (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Fängelse brukar dock bli aktuellt först vid upprepade fall av grov olovlig körning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare