FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/10/2018

Vad är straffet för grov olovlig körning?

Mitt körkort blev indraget i juli för fortkörning och blev fast idag för grov olaglig körning. Jag hade kört i högst 30 sekunder när jag blev stoppad. Jag undrar vad för straff jag kommer få? Blir det böter eller värre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om olovlig körning finns i lagen om straff för vissa trafikbrott. Straffet för olovlig körning är böter. Om föraren tidigare innehaft körkort som återkallats anses det som grovt och fängelse i upp till sex månader kan utdömas (3 § första stycket Lagen om straff för vissa trafikbrott).

Enligt Åklagarmyndighetens bötespraxis är straffet för grov olovlig körning på grund av återkallat körkort 50 dagsböter vid första tillfället, 70 dagsböter vid andra tillfället och 100 dagsböter vid tredje tillfället. Först därefter utdöms (i regel) fängelsestraff.

Som jag tolkar din fråga är det första gången du gjort dig skyldig till grov olovlig körning varför straffet bör stanna vid böter. I ditt fall, sett till praxis, 50 dagsböter.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare