FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/11/2022

Vad är straffet för drograttfylleri?

Hej jag har blivit stoppad igår och blev testad positivt för THC och Tramadol jag fick drograttfylleri men undrar vad kommer jag få sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad för straff du kan tänkas få för att ha kört bil påverkad av THC och Tramadol. Regler om brott i trafiken finns i Trafikbrottslagen (TBL).

Vad är straffet för drograttfylla?

Straffet för drograttfylla av normalgraden är böter eller fängelse upp till sex månader, 4 § första och andra stycket TBL. Om domstolen skulle bedöma brottet som grovt, exempelvis därför att mängden narkotika i blodet är väldigt hög, kan man dömas till fängelse i högst två år, 4 a § TBL. Jag kan dessvärre inte säga mer eftersom jag inte vet hur mycket narkotika du hade i blodet och det är en bedömning som är upp till domstolen att göra.

Kan du bli av med körkortet?

Om du blir dömd för drograttfylleri ska Transportstyrelsen besluta om indraget körkort, 5 kap 3 § Körkortslagen (KKL). Vid rattfylleri av normalgraden återkallas körkortet vanligtvis i 12 månader och vid grovt rattfylleri återkallas körkortet i 24 månader. Om körkortet skulle återkallas i mer än 12 månader måste du ta ett nytt körkort vilket betyder att du behöver göra ett nytt körprov och kunskapsprov, 5 kap 14 § KKL.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare