FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/10/2019

Vad är straffet för att köra på enskild väg samt på vandringsled?

Hej, körning med traktorreggat fordon på myrmark/vandringsled/ enskild väg, vad är straffet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i trafikförordningen, terrängskörningslagen och terrängkörningsförordningen.

På enskild väg kan markägaren förbjuda motortrafik och ska då markera detta tydligt genom exempelvis skyltning(trafikförordningen 10:10). Om man kör på vägen utan tillstånd så kan man bli skyldig att ersätta eventuella skador som detta orsakat vägen.

När det kommer till att köra i terräng är det inte tillåtet enligt 1 § terrängkörningslagen. Straffet för brottet är böter(4 § terrängkörningslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare