FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2024

Vad är straffet för att ha blåst 0,54 ml/l?

Hej! Min vän som är 18 år och tidigare ostraffad var påväg till jobbet dagen efter han hade druckit. Han passerade då centrala Stockholm och där råkade han köra in i en vägkant vilket ledde till att hans vänster framdäck punkterades. Han svängde in för att hitta ett lämpligt ställe att parkera bilen för bogsering och då kom polisen och blåste honom till 0.54ml/l vilket är högt för dagen efter. Ingen kom till skada utan bara hans framdäck. Vad skulle ett straff kunna vara för ett sådant brott?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att polisen stoppade din vän i trafiken och blåste honom på 0,54 milligram per liter i utandningsluften, och att du nu undrar vad straffet kan vara. Reglerna finns fr.a. i lagen om straff för vissa trafikbrott (TrafikbrottsL).

I 4 § TrafikbrottsL anges att den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Av 4 a § följer vidare att om ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket är att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas bl.a. om föraren haft en alkoholkoncentration i blodet som uppgått till minst 1,0 promille eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften.

Eftersom din vän har blåst över 0,5 är det sannolikt att det rör sig om grovt rattfylleri. Med tanke på att straffvärdet ligger över ett år, samt att grovt rattfylleri typiskt sett är ett sådant brott som anses medföra fängelse (ett s.k. artbrott), är det inte osannolikt att påföljden i detta fall blir ett fängelsestraff. Det är dock svårt att uttala sig med exakt säkerhet om hur en domstol bedömer ett brott i ett enskilt fall på förhand.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare