FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/02/2019

Vad är spärrtiden och straffet för drograttfylleri?

Hej Jag har för två år sen blivit av med körkortet på grund av ringa narkotika blev tagen promenerandes ute. mitt körkort blev indraget fick 10 månader spärrtid samt fick ta om körkortet och lämna urinprover tillslut tog jag den igen för ett par dagar sedan blev jag stoppad av polisen när jag körde bil jag hade rökt kvällen innan det samt två timmar innan bilfärden där jag blev stoppad fick lämna urinprov och blodprov. det jag undrar nu att ifall jag blir dömd för drog rattfylleri eller ringa narkotikabrott eller till och med både och hur länge kan jag komma att spärras från att ta om körkortet (notera att detta var under prövotid)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar till dig kommer jag inledningsvis att redogöra för reglerna om när körkort ska återkallas och om spärrtid, för att därefter redogöra om straffet för drograttfylleri och ringa narkotikabrott.

Huvudregeln är att körkortet ska återkallas vid rattfylleri

Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen. Det finns en mängd fall som kan vara aktuella för återkallelse av körkort. I mitt svar till dig kommer jag dock endast att fokusera på brottet drograttfylla då det är det brottet din vän dömts för.

Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5 kap. 1 § första stycket Körkortslagen). Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren gjort sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p1b Körkortslagen). I rattfylleri innefattas även drograttfylla (4 § och 4 a § Lagen om straff för vissa trafikbrott).

Vid körkortsåterkallelse ska det beslutas om en tid, s.k. spärrtid, inom vilken nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri (och grovt drograttfylleri) ska spärrtiden vara minst ett år (5 kap. 6 § första stycket Körkortslagen). Det går inte att säga exakt hur lång spärrtid du kommer att få, men det vanliga vid drograttfylleri är 12 månaders spärrtid. Vid en spärrtid om 12 månader måste du ta om körkortet för att få ett nytt. I ditt fall måste du det även om du får en kortare spärrtid eftersom brottet skedde under prövotiden.

Du kommer att dömas för ringa narkotikabrott och drograttfylleri

Eftersom du framfört fordonet påverkad av narkotika kommer du att dömas för drograttfylleri och ringa narkotikabrott. Normalstraffet för ringa narkotikabrott i kombination med drograttfylleri är enligt praxis femtio dagsböter.

Sammanfattningsvis ska ett körkort återkallas bland annat om innehavaren gör sig skyldig till drograttfylleri. Spärrtiden är normalt sett 12 månader. I ditt fall blir du tvungen att ta nytt körkort igen. Det du kan räkna med straffrättsligt är femtio dagsböter för ringa narkotikabrott i kombination med drograttfylleri.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare