Vad är skillnaden mellan snabbare lagföring och 23:22 RB?

Hej! Vad är skillnaden mellan snabbare lagföring och 23:22 RB? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag bland annat använda mig av rättegångsbalken (RB), proposition 2021/22:279 samt åklagarmyndighetens hemsida. I slutet hittar du en sammanfattning av mitt svar.

Vad innebär snabbare lagföring?

Snabbare lagföring är en samverkan mellan olika myndigheter, däribland Polisen, Åklagarmyndigheten och Kriminalvården, som går ut på att polisen ska kunna göra klart en utredning på plats när de stannar en person som är misstänkt för brott, och ge denna en preliminär tid för huvudförhandling (s.k. tillgänglighetsdelgivning) eller chans att på förhand godkänna ett strafföreläggande. Syftet med detta är bland annat att handläggningstiderna ska bli kortare och rättsväsendet i sin helhet ska bli mer effektivt.

Detta är något som fortfarande är i uppbyggnadsfasen och har under tidigare år använts i vissa delar i landet, men det är nu sagt att det under 2023 ska bli permanent för hela landet.

Principen om snabbare lagföring omfattar brott som ger högst tre års fängelse och där den misstänkte ska vara över 18 år (för den som är under 18 år tillämpas snabbförfarande för unga lagöverträdare). Brott som ofta är aktuella för principen är ringa stölder, olovlig körning, rattfylleri, narkotikabrott och brott mot knivlagen. Andra krav för att snabbare lagföring ska ske är att förundersökning ska ledas av polis och brottet ska vara enkelt att utreda.

Målet är som sagt att tiden från brott till dom ska förkortas, där det anges i prop. 2021/22:279 att om förundersökningen färdigställs direkt i samband med brottet ska huvudförhandling kunna hållas eller saken avgöras inom två veckor från brottet. Medan om förundersökningen inte kan färdigställas direkt ska huvudförhandling hållas eller saken avgöras inom sex veckor från brottet.

Vad innebär bestämmelsen i 23:22 RB?

Bestämmelsen i 23 kap. 22 § RB innebär att man i vissa fall får lagföra en gärning utan att det har gjorts en sedvanlig förundersökning. Det kan exempelvis vara i en situation där det är fråga om ett brott som inte kan antas föranleda någon annan påföljd än böter, eller om det handlar om ett brott som begåtts inför rätten.

Syften med denna paragraf är att skapa en enklare och snabbare handläggning i fall där det inte finns skäl att ställa de höga krav som en fullständig förundersökning innebär. Bestämmelsen tar först och främst sikte på brott som kan utredas direkt på plats för ingripandet när det finns enkla, klart iakttagbara och ostridiga händelseförlopp. Samt när gärningsmannen erkänner gärningen och det finns förutsättningar att lagföra personen genom ordningsbot eller strafföreläggande. Det brukar kallas att man gör en förenklad utredning och exempel på situationer där denna typ av utredning används är vid trafikförseelser.

Sammanfattning och jämförelse

Jag kan förstå att du är osäker kring vad som är skillnaden mellan snabbare lagföring och bestämmelsen i 23 kap. 22 § RB, då de kan verka väldigt lika.

Sammanfattningsvis är snabbare lagföring ett samarbete mellan olika myndigheter som går ut på att polisen ska ha möjlighet att utreda på plats när de har stoppat en person som är misstänkt för brott. Detta med syfte att skynda på handläggningstiderna. Det finns vissa krav för att snabbare lagföring ska bli aktuellt, exempelvis att brottet ska ge högst tre års fängelse, förundersökningen ska ledas av en polis och brottet ska vara enkelt att utreda.

Bestämmelsen i 23 kap. 22 § RB anger att man i vissa fall får lagföra ett brott utan en förundersökning, exempelvis om det handlar om ett brott som inte kan antas ge någon annan påföljd än böter.

Således tolkar jag det som att den största skillnaden är att man i ett förfarande med snabbare lagföring fortfarande har en förundersökning, även om syftet är att handläggningen ska gå fortare. Antingen färdigställs då förundersökningen på plats eller därefter, men den finns där. Medan bestämmelsen i 23 kap. 22 § RB anger att man kan avgöra vissa mål helt utan förundersökning.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare