Vad är skillnaden mellan olaga intrång och grova olaga intång? Vilka påföljder gäller?

Hej! "24 hour challenges" (definition: när man gömmer sig/befinner sig inne i exempelvis en affär ett helt dygn utan att bli upptäckt av personal eller väktare) räknas ju som olaga intrång. Även "overnight challenge" (samma sak, fast man stannar bara över natten) räknas som det. Jag är nu 15 år, vilka straff kan jag få om jag blir tagen under en sådan här challenge? Om det är böter, vad är max och minimum? Jag undrar också vad räknas som grova olaga intrång respektive olaga intrång.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer dela upp mitt svar i två delar.

1. Var går skiljelinjen mellan olaga intrång respektive grovt olaga intrång?

Allmänt om brottet
Olaga intrång och grovt olaga intrång regleras i 4 kap. 6 § andra och tredje styckena brottsbalken (BrB). Där anges att den som […] intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång […]. Jag har markerat vissa ord i fetstil för att visa på att din slutsats att s.k. "24 hours/overnight challenges" utgör ett olaga intrång i lagens mening stämmer, eftersom det är fråga om ett inträngande/kvarstannande som man inte är behörig att göra. Det har i ett avgörande från Högsta Domstolen slagits fast att affärslokaler, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande, inte anses vara en sådan lokal som åsyftas enligt denna lagbestämmelse. Detta borde dock inte anses gälla när butiken har stängt; de butiker som människor gör dessa "challenges" i är oftast stängda nattetid (det är en del av "utmaningen"), och målet borde därför inte vara aktuellt i detta fall (NJA 1995 s. 84).
Alltså: Att stanna över en natt i en butik (eller när butiken har stängt) utgör olaga intrång.

Det finns också, mycket riktigt, en grov variant av detta brott (se 4 kap. 6 § tredje stycket BrB).

Var går skiljelinjen mellan normalgraden och den grova varianten?
Lagtexten anger inte vilka omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömande av om brottet är grovt. Genom praxis (tidigare avgöranden från domstolar) har ett antal faktorer identifierats, som bör beaktas när graden av brottet ska bestämmas:
1. Vad är syftet med intrånget? Har det skett systematiskt och planerat? Ju mer utstuderat brottet är, desto större risk att det klassas som grovt.
2. I vilken omfattning har hjälpmedel kommit till användning? Ju mer hjälpmedel, desto grövre brott.
3. Har gärningspersonen visat särskild hänsynslöshet? Har gärningspersonen utövat våld och skadegörelse? Det är givetvis värre om gärningspersonen t ex har brutit upp en dörr, eller hotat en väktare.
4. Har intrånget varit omfattande, och i tiden utdraget? Detta talar också för ett grovt brott.
5. Omfattar intrånget moment av ofredande av anställda? Graden av integritetskränkning ska ges stor betydelse när det ska avgöras om brottet är grovt eller inte.
Se NJA 2009 s. 636 för ett tydligt exempel på hur Högsta Domstolen har avgjort frågan om gradindelning.

Alla dessa faktorer räknas in i bedömningen, och sedan avgör domstolen om de anser att brottet är grovt eller inte. Det är alltså svårt att på rak arm säga om en "challenge" av detta slag anses vara grovt eller inte; Vad som talar för att det är grovt är givetvis det faktum att det fråga om ett omfattande intrång och som är väldigt utdraget i tiden. Skulle personerna som gör utmaningen (medvetet eller omedvetet) skrämma den personal som öppnar eller stänger butiken så kommer det sannolikt ses allvarligt på, eftersom graden av integritetskränkning mot personal spelar stor roll när gradindelningen ska göras. Brottet är dessutom förmodligen rätt välplanerat. Det som talar emot att det är fråga om ett grovt brott är att det ju inte krävs att man bryter sig in, eller förstör något. Så länge man bara uppehåller sig i butiken över natten, och inte förstör något i butiken, talar det för en mildare bedömning.

2. Vad kan man få för straff?
För olaga intrång av normalgraden döms man till böter. Vilket bötesbelopp man får beror på flera faktorer, bland annat gärningspersonens ekonomiska status och brottets närmare karaktär.

För grovt olaga intrång är straffet upp till två års fängelse. Med det sagt innebär det inte automatiskt att ett fängelsestraff kan komma att utdömas; i mål NJA 2009 s. 636 dömdes en person för grovt olaga intrång till villkorlig dom med dagsböter 60 x 200 kr (12 000 kr).

Här vill jag bara säga att eftersom att du inte verkar vara över 21 år, så kommer du få en s.k. ungdomsrabatt oavsett vilken påföljd du får. Är det så att du endast är 15 år, så kommer ditt straff bli kraftigt reducerat. Kom ihåg att även samhällstjänst är en möjlig påföljd, som används i större utsträckning mot unga lagöverträdare.

En sista punkt: Åtalsbegränsning
Olaga intrång som inte är grovt får åtalas av åklagare endast om målsäganden anger brottet till åtal eller om åtal är påkallat från allmän synpunkt, se 4 kap. 11 § BrB. Detta innebär att det krävs antingen att målsäganden (=butiksägaren) kräver att ett åtal väcks, eller att det anses vara påkallat från allmän synpunkt (vilket åklagaren avgör).

Slutsats: Om du inte har begått denna utmaning än, men överväger att göra det; gör det inte. Det är en brottslig handling och du riskerar åtal.

Om du har några fler frågor, tveka inte att skicka iväg en kommentar här nedan!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare