FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/03/2023

Vad är skillnaden mellan konsumenträtt, köprätt, konsumentköplagen och köplagen?

Hej! Jag förstår inte riktigt vad som skiljer konsumenträtt, köprätt, konsumentköplagen och köplagen åt. Är konsumenträtt samma sak som konsumentköplagen och köprätt samma sak som köplagen? Eller är köprätt och konsumenträtt mer generella begrepp kring rättigheter och skyldigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta skillnaden mellan begreppen köprätt och konsumenträtt, samt lagarna köplagen (KöpL) och konsumentköplagen (KKL).

Köplagen och konsumentköplagen

Köplagen reglerar köp av lös egendom (dvs det som inte är fast egendom såsom fastigheter, byggnader osv) mellan flera näringsidkare, eller mellan flera privatpersoner (1 § KöpL). Konsumentköplagen reglerar också köp av lös egendom, men mellan näringsidkare och privatperson (1 kap. 1 § KKL). Dessa lagar påminner om varandra och har likande bestämmelser, men som konsument medföljer vanligtvis fler rättigheter.

Köprätt och konsumenträtt

Köprätt är ett brett begrepp som inte endast tar sikte på rättigheter och skyldigheter i köplagen. Med begreppet köprätt kan man även mena det rättsområde som generellt rör de juridiska frågor som uppkommer vid ett köp. Med detta avses vanligen ett avtal där en naturaförpliktelse (ofta äganderätten till egendom) ställs mot en penningförpliktelse. Man kan med andra ord som utgångspunkt även mena ett köp mellan konsument och näringsidkare.

Konsumenträtt är däremot ett snävare begrepp som är kopplat till de rättigheter konsumenter har vid ett köp, som bland annat återfinns i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Många av dessa regler är tvingande till konsumenternas förmån (1 kap. 10 § KKL). Exempel på rättigheter konsumenter kan ha är exempelvis rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, skadestånd, hävning mm.

Sammanfattningsvis är således konsumentköplagen och konsumenträtt, samt köplagen och köprätt ej samma sak, men de påminner om varandra. Man kan uttrycka det som att det skydd en konsument har benämns som konsumenträtt och den framgår bland annat av konsumentköplagen. Köprätten är dock ett vidare begrepp som inte endast rör det skydd privatpersoner/näringsidkare får genom köplagen, utan även generellt avser att beskriva att ett köp äger rum.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare