vad är skillnaden mellan fast anställning och timanställning?

Vad är det för skillnad på att vara fast anställd och timanställd?

T.ex. ang skatt villkor m.m

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör arbetsrätten, ett rättsområde där det är vanligt att vi använder vissa begrepp i vardagligt tal som egentligen har en annan betydelse rent juridiskt. Jag kommer därför förklara de olika begreppen och vad de innebär och genom detta kommer det gå att utläsa både skillnader och likheter. Viktigt att komma ihåg är att "fast anställning" tar sikte på en anställningsform medan "timanställning" inte avser en juridisk anställningsform utan snarare en löneform – du får lön per timme. Detta kommer bli tydligare i förklaringarna nedan.

Fast anställning

Idag heter det inte längre fastanställning, utan kallas tillsvidareanställning. Detta innebär att anställningen gäller från avtalat startdatum till dess att antingen du eller arbetsgivaren säger upp avtalet. Vid tillsvidareanställningar gäller även en viss uppsägningstid som framgår av avtalet, kollektivavtalet eller i vart fall LAS. (Lagen om anställningsskydd) Det finns således inget slutdatum som t.ex. vid tidsbegränsade anställningar såsom vikariat (att arbeta från 1 januari till 1 april på ett ställe). Tillsvidareanställningar och tidsbegränsade anställningar är således varandras motsatser och huvudregeln är att man ska erbjuda tillsvidareanställningar. Vikariat och provanställningar ska agera undantag.

Timanställning

Timanställning är inte en anställningsform, utan en löneform. Det finns ingen egentlig juridisk anställningsform med detta namnet. Motsatsen till timanställning är det man i vardagligt tal kallar "fast lön", d.v.s. en fast summa lön man får för varje månad förutsatt att man inte varit sjuk eller tagit semester. En timanställning däremot innebär helt enkelt att du enbart får betalt för de timmar du faktiskt arbetar. Det används oftast i branscher där arbetsbördan varierar och det är svårt för arbetsgivaren att veta hur stort behovet är för varje vecka. Detta innebär även att man kan ha både en tillsvidareanställning d.v.s. anställning utan slutdatum (som kallas "fast anställning" i dagligt tal) och en timanställning samtidigt. Timanställning är ett mer osäkert sätt att arbeta på jämfört med "fast lön" i och med att den anställde inte på förhand vet hur mycket man kommer arbeta, men ändå tvingas vara tillgänglig och beredd på att arbeta. Lönen beror på hur många dagar man arbetat och kan därför vara lägre än om man hade haft en fast lön, som då är samma för varje månad oavsett om arbetsbördan är hög eller låg.

Att tillägga här då är att det inte finns några skatteskillnader. Lön beskattas som inkomst, med samma procentsats oavsett om den var timbaserad eller fast. Villkoren beror heller inte på om man har timbaserad lön eller fast lön (utöver att timbaserad lön är mer oförutsägbar). Villkoren mellan anställningsformen skiljer sig mellan tillsvidare och tidsbestämd och det framgår av anställningsavtalet och mitt svar ovan angående slutdatum av anställningstiden.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare