FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/10/2019

Vad är skillnaden mellan att överklaga och återvinna en dom?

Hej,

Jag undrar vad som är skillnaden mellan överklaga eller återvinning i ett domslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du överklagar ett mål begär du att domen ska prövas av högre instans, till exempel en tingsrättsdom överklagas till hovrätten för att bli prövad på nytt.

När du återvinner en dom har du fått en tredskodom på grund av att du har missat att svara på en stämningsansökan. En tredskodom är en dom som meddelas om du inte svarar på en stämningsansökan mot dig. Domstolen håller då inte en rättegång utan bifaller stämningsansökan. Om detta händer kan du då ansöka om återvinning vilket gör att en rättegång trots allt inleds. Till exempel en tredskodom som meddelas av tingsrätt återvinns och då tas rättegång upp och prövas av samma tingsrätt.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare