Vad är samboegendom?

Min sambo äger ett företag och köper ofta saker genom företaget "för billigare" men jag är med och betalar. Det är dock svårt att bevisa. Dock samvos val inte mitt då inte så att jag kan påverka detta val som sambo gör mest för att bestämma.

Undrar om sambo har rätt i att hen äger alla dessa saker själv så som hen skriker när i tid och otid skriker om att han vill separera?

Hur påverka vem som tar med sig vilka saker vid en separation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har uppfattat din fråga rätt så undrar du hur det ser ut när sambos separerar och vem som får ta med sig vad och om det finns möjlighet att påverka det på något sätt.

För att kunna svara på din fråga kommer jag att förklara hur rättsläget ser ut i allmänhet i samboförhållanden och separation och sedan svara på om man kan påverka det på något sätt.

När ett samboförhållande pphör vid exempelvis, samborna flyttar isär enligt 2 § Sambolagen, ska samboegendomen fördelas.

Samboegendom är gemensam bostad och bohag som samborna har förvärvat för gemensam användning, 3 § Sambolagen. En gemensamt förvärvad bostad och bohag alltså möbler och liknande utgör samboegendom och ska delas lika när samboförhållandet upphör, 8 § Sambolagen. Det finns en möjlighet att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, 9 § Sambolagen.

Svar på din fråga

Beroende på vad ni har köpt och om ni har köpt det i syfte att använda det gemensamt så kan det ni har köpt tillsammans eller som din sambo har köpt utgöra samboegendom. Kraven för att någonting ska vara samboegendom är alltså att det antingen ska vara bostad eller bohag och att det ska ha förvärvats för gemensamt bruk.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare