Vad är preskriptionstiden för dråp och mordförsök?

Hej!

Vad är preskribitionstiden för dråp? Och vad är preskribitionstiden för mordförsök?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om preskriptionstid för brott finns i brottsbalken ("BrB").

Brotten dråp och mordförsök preskriberas inte (35 kap. 2 § BrB).

Var gärningspersonen under 18 år när denne begick gärningen kan dock brottet preskriberas (35 kap. 2 § andra stycket BrB). I sådant fall är preskriptionstiden för dråp 15 år (35 kap. 1 § p. 4 BrB). För mordförsök är preskriptionstiden 25 år (35 kap. 1 § p. 5 BrB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare