Vad är preskriptionstiden för brottet våldtäkt mot barn?

Hej. Om man är dömd för våldtäkt mot barn år 2017 till 2 år och 3 månader fängelse, vad är det som gäller angående preskriptionstiden, är det från det året eller från det datum man går ur från fängelset? Målsägande var under 18 år. Är preskriptionstiden 10 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad preskriptionstiden är för våldtäkt mot barn. Det är brottsbalken (BrB) som behandlar detta och jag kommer därför att använda mig av bestämmelser från BrB för att besvara din fråga. Nedan vill jag dock börja med att klargöra vad preskription faktiskt innebär och hur det får betydelse i ditt fall. För att göra detta kommer jag att använda mig av Europakonventionen (EKMR), regeringsformen (RF) och rättegångsbalken (RB).

Vad innebär preskription?

Först och främst vill jag poängtera att du nämner att du redan är dömd för våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 § första stycket BrB. Om jag förstått rätt så undrar du angående preskriptionstiden för denna handling som du är dömd för. Preskription innebär att rättsliga följder upphör viss tid efter att gärningen utförts. Det innebär att man efter att en viss tid passerat från att händelsen skett inte kan åtalas för brottet.

I ditt fall är det viktigt att komma ihåg en viktig princip som heter ne bis in idem. Denna princip finns i det sjunde tilläggsprotokollet i artikel 4.1 EKMR och 17 kap. 11 § tredje stycket RB och innebär att om en person redan har lagförts för ett brott, så får personen inte lagföras eller straffas på nytt för samma gärning. Av 2 kap. 19 § RF så gäller EKMR som svensk lag, vilket gör att principen ovan även gäller enligt svensk lag. Detta innebär alltså att du inte kan dömas igen för den gärning du redan dömts för, vilket jag tolkat det som att din fråga bland annat handlar om. Det gör att preskriptionstid för det brottet du redan är dömd för inte blir relevant.

Preskriptionstid vid våldtäkt mot barn

Enligt 35 kap. 1 § BrB varierar preskriptionstiden för brott beroende på brottets straffskala. Däremot framgår det av 35 kap. 2 § BrB att det inte finns någon preskriptionstid alls för ett visst antal brott, varav våldtäkt mot barn följer av punkt 2. Du har nämnt att målsägande var under 18 år och därför blir denna bestämmelse tillämplig. Detta innebär alltså att våldtäkt mot barn är ett undantag från preskription, eftersom det inte preskriberas alls, 35 kap. 2 § första stycket andra punkten BrB.

Det finns alltså inget preskriptionstid för det brott du undrar över. Däremot gäller principen ne bis in idem fortfarande i ditt fall och du kan inte dömas för samma brott igen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare