Vad är paragrafen för solidariskt betalningsansvar?

Vad är paragrafen för solidariskt betalningsansvar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeln om solidariskt betalningsansvar kommer till uttryck i Skuldebrevslagen 2 § första stycket.

Innebörden av regeln är att den borgenär som har en fordran på flera parter som har en gemensam skuld till denne, kan rikta sitt betalningskrav för hela skulden mot vem som helst av parterna. Borgenären ska alltså inte behöva gå till var och en av parterna för att kräva ut varje andel av skulden. Den part som betalar av hela skulden har en regressrätt mot övriga parter, vilket innebär att denne kan återkräva dem på de andelar av skulden som de är skyldiga att betala.

Gällande gemensamt skadeståndsansvar kommer samma regel till uttryck i Skadeståndslagen 6 kap. 4 §.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare