FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2018

Vad är påföljden för olovlig körning?

Min sambo har åkt fast för olovlig körning 2 gånger och grov olovlig körning vid 2 tillfällen. Dock med flera år imellan.

Senast när han skulle hämta en bil 300 meter ifrån lägenheten efter att ha handlat hem varor. Min sambo körde ej ditt och tillbaka utan bara från ditt till hitt. Medans jag var uppe i lägenheten med ett sjukt barn. Och ej kunde hämta den själv. Han hade även med sig en mimder åring. Vad kan påföljande straff bli då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att din sambo inte blivit åtalad ännu. Skulle din sambo däremot bli åtalad för olovlig körning är rättspåföljderna antingen böter på 1500 kr eller 30 dagsböter, enligt 3 § 1st 1 meningen lagen om straff vid vissa trafikbrott.

Du har i din angivna information nämnt att han blivit dömd för olovlig samt grovt olovlig körning tidigare. Detta kan ligga till grund till att han i fallet blir dömd för grovt olovlig körning, eftersom han har blivit dömd tidigare. Är brottet att bedöma som grovt är också rättspåföljden strängare. Enligt 3 § 1 st. 2 meningen lagen om straff vid vissa trafikbrott, kan han då riskera maximalt sex månaders fängelse, eller böter. Det kan dock vara värt att nämna att böter är den vanligaste rättspåföljden även vid grovt olovlig körning.

Att minderårig suttit med som passagerare i bilen eller att körsträckan endast uppnått 300 meter, anser jag inte kommer påverka påföljden i fallet. Men det är alltid upp till domstolen att avgöra den slutgiltiga domen och ingenting vi kan ge exakt svar på här.

Jag hoppas att allting löser sig för dig och din familj!

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare