Vad är påföljden för narkotikabrott?

Hej! Min kompis var ute på krogen i helgen och var lite stökig så vakterna tillkallade polisen och sa även att han var narkotika påverkad. han hade inte rökt cannabis just då men några dagar innan så brukade han och kommer att nästan garanterat bli positiv på urinprovet. Min fråga är då eftersom han är 18 kommer polisen att informera hans föräldrar samt vad kan han få för straff. Han har då aldrig blivit dömd för något tidigare eller blivit tagen med cannabis på sig.

Tack i förväg på svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din kompis är över 18 år kommer polisen inte informera hans föräldrar.

Eftersom din kompis brukat narkotika kan han dömas för narkotikabrott (1 § narkotikabrott). Den som döms för narkotikabrott döms till fängelse i högst tre år (1 § narkotikastrafflagen). Gärningar som endast innefattat eget bruk eller innehav av narkotika för eget bruk brukar bedömas som ringa narkotikabrott. För ringa narkotikabrott döms till böter eller fängelse i högst sex månader (2 § narkotikastrafflagen).

Om fängelse ingår i straffskalan kan rätten istället för fängelse döma till böter och villkorlig dom (27 kap. 1 § BrB). Villkorlig dom kan också förenas med samhällstjänst (27 kap. 2 a § BrB). Domstolen kan också välja att istället för fängelse döma till böter förenat med skyddstillsyn (28 kap. 1 § BrB). Även skyddstillsyn kan förenas med samhällstjänst (28 kap. 2 § BrB).

Att säga precis vilken påföljd din kompis kommer få är svårt men jag gissar att han kommer dömas till ringa narkotikabrott om han döms eftersom gärningen endast innefattar eget bruk.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare