FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/06/2022

Vad är påföljden för grovt rattfylleri, vårdslöshet i trafik och ringa narkotikabrott?

Påföljd vid grovt rattfylleri, vårdslöshet i trafik samt ringa narkotikabrott? Är dömd sen tidigare men varit fläckfri i 10 år nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att redogöra för respektive brotts straffskala och sedan förklara hur det går till när man bestämmer en gemensam påföljd för flera brott.

Påföljd vid grovt rattfylleri

Påföljden för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år (4 a § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, TBL). Eftersom det inte stadgas något minimistraff för grovt rattfylleri blir minimistraffet 14 dagars fängelse eftersom ett fängelsestraff inte får understiga 14 dagar (26 kap. 1 § st. 2 Brottsbalken, BrB). Villkorlig dom är ett alternativ till fängelse och kan förenas med både dagsböter och samhällstjänst (27 kap. 2 och 2a § BrB).  Det är också troligt att ditt körkort återkallas (5 kap. 3 § 1 c KörkL). En villkorlig dom innebär en slags prövotid på två år (27 kap. 3 § BrB). Under prövotiden ska du vara skötsam och efter bästa förmåga försöka försörja dig själv (27 kap. 4 § BrB). Om du inte sköter dig under prövotiden riskerar du att bli tilldelad en varning eller att påföljden ändras till fängelse (27 kap. 6 § BrB).

Påföljd vid vårdslöshet i trafik

Påföljden vid vårdslöshet i trafik är dagsböter (1 § TBL). Hur stora dagsböter som blir aktuellt beror dels på din årsinkomst och familjestatus, och även hur brottet ter sig. Är brottet att anse som grovt kan man dömas till fängelse i högst två år. Vid bedömningen om det är att anse som grov vårdslöshet i trafik tittar man på om man gjort sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom (1 § 2 stycket TBL).

Påföljd vid ringa narkotikabrott

För ringa narkotikabrott utdöms böter eller fängelse i högst sex månader (2 § Narkotikastrafflagen). Den vanligaste påföljden för ringa narkotikabrott är böter. Ett alternativ till åtal är strafföreläggande, vilket är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Det innebär att åklagaren direkt utan rättegång meddelar exempelvis påföljden böter. Det förutsätter dock att den misstänkte erkänner brottet och accepterar föreläggandet. Det har alltså samma verkan som en dom och antecknas i belastningsregistret men skillnaden är att det inte väcks något åtal och att det därmed inte blir någon rättegång.

Påföljd vid flera brott

Huvudregeln är att den som döms för mer än ett brott ska ådömas en gemensam påföljd (30 kap. 3 § BrB). Straffet ska bestämmas inom ramen för en straffskala, och denna ram bestäms av brottens maximi-och minimistraff. Straffskalan för brotten har jag redogjort för ovan. Vid flera brott bestäms sedan en gemensam straffskala. När man konstruerar en gemensam straffskala är minimistraffet det som anges för det brott som har högst minimum. I ditt fall är grovt rattfylleri det allvarligaste brottet och minimistraffet för den gemensamma påföljdsbestämningen blir därför 14 dagars fängelse.

Efter att ha konstruerat en straffskala ska ett straffvärde bestämmas. Ett straffvärde uttrycker hur allvarligt brottet är jämfört med andra brott (abstrakt straffvärde) och hur allvarligt det är jämfört med andra brott med samma rubricering (konkret straffvärde). När man bestämmer straffvärdet ska vissa omständigheter beaktas (29 kap. 1-3 §§ BrB). Det som beaktas är bl.a. vilken skada och kränkning gärningen inneburit samt om det funnits några förmildrande eller försvårande omständigheter.  Ska man ådömas påföljd för flera brott kan man få en ”mängdrabatt”. Det innebär att det mindre ingripande brottets straffvärde halveras och sedan läggs på det allvarligaste brottets fulla straffvärde.

I första hand beaktas omständigheter som talar mot att fängelsestraff ska utdömas (30 kap. 4 § BrB). Presumtionen kan brytas om brottets straffvärde är 1 års fängelse eller högre, om det är ett artbrott eller om det rör sig om ett återfall. Med ett artbrott menas ett sådant brott där straffvärdet inte är särskilt högt, men det ändå finns anledning att ingripa med en sträng påföljd i syfte att förebygga brottet. Grovt rattfylleri är ett artbrott, vilket innebär en presumtion för fängelse.

Vid valet av påföljd ska tidigare brottslighet beaktas i skärpande riktning (29 kap. 4 § BrB). Om eller hur mycket den tidigare brottsligheten ska vägas in beror på om det är fråga om likartad brottslighet, särskilt allvarlig brottslighet eller om det har förflutit en kort tid sedan det tidigare brottet begicks (cirka 3 år). I ditt fall har det gått 10 år och domstolen kommer då antagligen inte att beakta din tidigare brottslighet.

Det är svårt att säga exakt vad straffet skulle bli för dessa tre brott, men det talar för att ett kortare fängelsestraff skulle bli aktuellt, förslagsvis runt ca 2 månader.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare