FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2018

Vad är påföljden för grov olovlig körning?

Hej!

Min sambo har fått körkortet indraget i ett år efter att kört moped med 0,2 mg/l. Nu har han åkt fast för att kört bil utan körkort...blir det böter el fängelse? Det återstår 2,5 mån på spärrtiden...kan den ändras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grovt brott eller brott av normalgraden?

Då du skriver att han har fått körkortet indraget på grund av rattfylleri samt att han har spärrtid så utgår jag från att han har fått körkortet återkallat och inte omhändertaget.

Eftersom din sambo har kört bil med återkallat körkort så har han gjort sig skyldig till olovlig körning eftersom han har kört ett fordon utan att vara berättigad till detta. Olovlig körning och grov olovlig körning regleras i 3 § trafikbrottslagen. Det är ett uppsåtsbrott vilket innebär att man måste ha uppsåt då man begår brottet för att man ska kunna bli dömd. Då din sambo haft vetskap om att hans körkort är återkallat men trots detta valt att köra bil kan man anse att han har insiktuppsåt till olovlig körning.

Olovlig körning är ett brott som finns i normalgraden och i grov form. För att bli dömd för grov olovlig körning kan rätten beakta om personen tidigare har haft körkort och att detta har blivit återkallat. Detta är alltså en presumtion för att din sambo kommer bli dömd för grov olovlig körning då han har ett återkallat körkort med gällande spärrtid. I likhet med vad som gäller vid alla gradindelade brott ska frågan om det ska beaktas som grovt brott avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Utifrån de uppgifter som lämnas skulle jag dock bedöma detta som grov olovlig körning.

Påföljd

Gällande påföljden finns det böter och fängelse i upp till sex månader i straffskalan för grov olovlig körning. Vid bedömningen ska alla omständigheter beaktas, både försvårande och förmildrande omständigheter. Fängelse är det hårdaste straff som kan dömas ut enligt svensk rätt och domstolen ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för lindrigare påföljd än fängelse enligt 30:4 1 st. brottsbalken (BrB). Detta innebär att det finns en presumtion för att inte döma ut fängelse när det är möjligt. Gällande påföljden i detta fallet kan man ta viss vägledning från hovrättens avgörande. Det ska alltså vara upprepade tillfällen eller andra försvårande omständigheter som gör att påföljden ska bestämmas till fängelse. Med detta i beaktad och de omständigheter vi har att utgå ifrån anser jag att böter blir den påföljd som följer i din sambos fall.

Gällande din sambos spärrtid är det Transportstyrelsen som avgör det. De kan självklart ta i beaktan denna händelse och således kan det påverka din sambos spärrtid.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare