FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/03/2022

Vad är påföljden för att köra fordron med falskt körkort?

Hejsan jag hade en falsk körkortet men ja visste inte om det jag skickade den till transportstyrelsen om byta den till svensk körkort so fick jag domstolen istället

För brukande av falsk urkund

Men jag har inte blivit tidigare domd för någon tidigare den är första gången i mitt liv och uppleva detta första gången .

Men domstolen preliminärt att jag behöver inte ha en offentlig försvarare

Jag undrar vad är straffet för mig nu

Hoppas inte fängelse

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du kört med ett förfalskat körkort och blivit anklagad för brukande av falsk urkund och undrar vad påföljden för detta kan bli.

Du riskerar att bli dömd för brukande av falsk urkund. Straffet för detta är fängelse i max 2 år (14 kap. 1 § brottsbalken) och gäller oavsett om gärningspersonen själv har förfalskat urkunden eller om någon annan gjort det (14 kap. 10 § brottsbalken). Du riskerar även bli dömd för olovlig körning som har straffet fängelse i max 6 månader (3 § trafikbrottslagen).

När en påföljd bestäms kollar domstolen på straffvärde och straffmätning. Vid bedömningen av straffvärdet ses till allvaret av brottet (så som den skada eller fara som brottet medfört), om gärningspersonen insett eller borde ha insett allvaret av brottet och de avsikter gärningspersonen haft (29 kap. 1 § andra stycket brottsbalken). Domstolen tar hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid en straffmätning kollas på straffet för brottet. Straffmätningen leder till bedömningen om var på straffskalan en gärningsperson hamnar. Det har att göra med brottets allvar, gärningspersonens avsikt, ålder, tidigare brottslighet och andra faktorer som spelar in i det enskilda fallet (29 kap. 4-5 §§ brottsbalken). Efter straffvärdesbedömningen och straffmätningsbedömningen bestäms vilken påföljd som ska gälla. Villkorlig dom kan dömas ut om det saknas anledning att befara att den tilltalade gör sig skyldig till fortsatt brottslighet (30 kap. 7 § brottsbalken).

Med det sagt kommer domstolen att göra en sammantagen bedömning över ovanstående omständigheter. Mer än så kan jag tyvärr inte säga. Men eftersom du är tidigare ostraffad är det troligt att domstolen kommer att döma ut ett lindrigt straff.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare