FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/04/2018

Vad är påföljden av att blodprov som visar positivt för narkotika efter polisen stoppat en i trafiken?

Om man blir stoppad av polisen när man arbetar och kör lastbil och inte kan kissa. De tar ned mig till sjukhus för blodprov. Under dagen har jag fått amfetamin av en person i en liten påse som jag lagt i fickan. När jag blir stoppad och sitter i polisbilen kommer jag på att jag har det och sväljer det. Blodprovet visar ju då positivt på amfetamin. Vad blir påföljden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Drograttfylla definieras i 4 § andra stycket i lagen om straff för vissa trafikbrott. Påföljden varierar mellan böter och fängelse i sex månader beroende på omständigheterna i fallet. Kan en grov drograttfylla bevisas kan man bli dömd för upp till två år.

Även om lagrummet specifikt klargöra att det endast ska tillämpas om personen har fört ett fordon EFTER intagning av narkotika måste du eller din försvarare kunna stärka att amfetamin konsumerades efter du lämnat fordonet, vilket kan bli problematiskt. Då polisen stoppade dig med misstanke och blodprovet sedan konfirmerade dessa misstankar genom att uppvisa spår av narkotika har de relativt stark bevisning.

Eftersom även förbrukning av narkotika är brottsligt är det möjlig att åklagare även väljer att väcka åtal om narkotikabrott enligt 1 § 6 p. Narkotikastrafflagen. Om bevisning kan stödja att konsumtionen skedde uppsåtligen kan man dömas för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Vilken påföljd som kommer påverka dig beror i min åsikt främst på vad åklagaren kommer yrka på och hur stark bevisningen i detta enskilda fall är.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare